Friday, December 30, 2011

Jalan-jalan: Sarapan di Muar




Assalamualaikum.......

Korang dah tengok gambau kat atas tu? Nah.....kali ni aku nak cita sikit pasal trip sarapan aku ke Muar pada 16/4/2011 yang lepas. Bukan saja menggatal drive dari KL terus ke Muar tapi pasal hantar wife yang ada training kat Hospital Muar pada hari tu.

Kelanjur (bahasa mak aku untuk 'terlanjur @ alang-alang').....ke Muar, aku plan la nak sarapan terus. Tapi malam sebelum aku dah sampai Melaka. Kali ni trip aku bersama wife dan adik aku, Yayan.

Yang istimewa breakfast kat Muar ni, aku rasa la kan....satu-satunya tempat yang sate menjadi salah satu hidangan sarapan. Kat pasar Melaka pun ada gak. Setakat ni aku tak jumpa lagi kat mana-mana tempat lagi selain 2 lokasi tu.

Oklah...tak nak buang masa....korang tengok la apa menu kitaorang semua pagi tu....

Sate ayam, lembu, paru dan perut......kitaorang ratah ayam dan lembu je....superb!!!!

Mee rebus

Nasi lemak...wife aku punya menu

Lontong......antara menu sarapan kegemaran aku...

Harga nya memang berpatutan...rasa pun sedap....lokasi kedai memang berdepan stesen bas ekspress Muar...tepi jejantas pejalan kaki tu...

Sesekali ada peluang, korang boleh la mencuba mensarap kat sini....hehehehe......


Aku suka travel skang....

Baik...entry sebelum ni aku cerita pasal trip ke Teluk Intan dan aku cakap nak kongsi sikit pasal kenapa sejak kebelakangan ini aku suka sangat berjalan...hehehehe......

Masa zaman persekolahan dan masa belajau kat Kedah, pergerakan aku terhad atas kekangan kewangan dan geng-geng yang memang kaki jalan. Tetapi semenjak aku konvoi ulang-alik Melaka - Kedah ketika semester2 terakhir.....minat nak travel tu mula datang. Tapi ye la...duit nya enggak ada....simpan hasrat tu....dan mak aku cakap "Ko dah keja nanti, ada duit sendiri...pi la jalan puas-puas."

Hakikatnya, ketika aku mula keja dan mula sibuk, peluang tu makin tipis. Atau mungkin masa aku tak lagi 'adventureous". Tak macam skang.....

Antara sebab aku suka nak travel skang ni sebab aku tak berpeluang dulu. Skang klu ada peluang termasuk wang...hehehe.....aku akan cari tempat untuk aku lawat.....day trip pun takpe....macam aku buat ke Teluk Intan tempoh hari......

Faktor lain....wife aku. Dia la yang suka jalan dan aku terikut-ikut dengan minat dia...terutama tempat yang tak pernah sampai lagi. Sebelum ni, I was a homely....duk rumah tengok tv, baca buku, main internet ke...takpun turu...(Jawa - tidor).....

Tapi angau aku untuk travel ni makin kencang setelah aku menjadi follower pada satu blog ni....TayarGolek.com...satu blog motor besar dan ride atau travel dia ke merata tempat di Malaysia. Untuk aku memiliki sebuah Kawasaki macam si Han atau Griffin ni memang jauh lagi la....tak tau tercapai tidak...tapi aku suka dengan pengalaman travel dia tu......kelas beb!

Blog Aku Budak Nerek pun aku folo.....tapi ini lagi gila.......naik kapcai pusing satu Semenanjung....

Bila aku baca depa ni.....memang semangat makin membara.....sejak dulu aku bercita-cita nak pusing satu semenanjung...naik moto....dan jugak nak ride sepanjang Jalan Persekutuan 1 atau federal Route 1....dan aku nak berhenti kat semua tempat menarik di sepanjang laluan....

Dan jugak pasal blog ni....aku bertekad nak simpan duit.....nak sambau Kawasaki Ninja 250R....

Moto kecik? Aku rasa cukup la tu kot.....bagi faham cara2 bawak motor besau pada masa akan datang...heheheheh

Aku nak ride satu semenanjung......tapi skang takleh la......banyak komitmen lagi....hahahaha.....ke alasan?

Si Griffin kata.........."One thing i realise....... there is no tomorrow . We don't know what the future holds . What we can do ... do it now. Live life........ NOW."

So......mau tak terbakau jiwa muda aku bila dia kata mcm tu.....aku tak kisah dengan moto besau depa....tapi semangat 'traveler" tu yang buat aku makin semangat........hehehehhe....jangan semangat seperti hangat-hangat taik ayam sudah...hahahahahah

Aku yakin aku akan dapat memenuhi impian aku......mungkin juga aku akan dapat join depa semua ni pi ride plak kan...hahahhaha....sapa tau.....

Dalam tahun 2012, aku memang dah plan nak jalan-jalan....bawak wife dan jugak anak.....tak tau lagi ke mana......Alor Setar? Heheheheh.......

Dah la....aku nak teman wife layan Maharaja Lawak Mega........hidup Osbon!!!!!

Adios.....





No comments: