Friday, December 23, 2011

Jalan-jalan: Teluk Intan (Day trip)


Assalamualaikum.

Malam ni aku akan update plak pasal day trip aku ke Teluk Intan. Perjalanan balik hari. Antara aktiviti aku dan wife pada weekend kalau boring duk kat Kota Damansara.

Trip ni kitaorang buat pada 29/1/2011. Ad-hoc punya program. Setelah berbincang dengan wife, kami bersetuju untuk ke Teluk Intan. Ikut jalan kampung.

Our journey plan: Kota Damansara - Kuala Selangor - Sekinchan - Bagan Nakhoda Omar - Teluk Intan......and we will stop at any place that we want.....that was the plan then.

Kami bergerak dari rumah pukul 9 pagi. Breakfast dulu kat Kota Damansara....kedai roti canai feveret kami kat Seksyen 6 (depan 7E). Dah kenyang.....kami pun cargas la....we took Sg Buloh route. Tak banyak permandangan menarik sepanjang perjalanan sehingga la kami sampai di area Sekinchan.

Sampai je kt area Sekinchan, kami berhenti jap tepi jalan.....minum jus mangga original....maaf...takde gambau kami amik.....tapi terasa la serat2 mangga tu.

Then, kami mencari-cari jalan ke Sg. Haji Dorani. Review dalam majalah dan blog2 yang aku baca amat memberansangkan. Cantik....klu tengok dalam internet la.

Maklum la...aku tak guna GPS...cuma ikut deria rasa dan keyakinan diri. Hehehehe.....
Pusing punya pusing, tanya orang...Wife aku dah start ngomel dah....bila nak sampai ni bang....betul ke jalan ni bang.....takde signboard pun.....aku cakap rilek la...jap lagi sampai.....akhirnya sampai gak kt Sg. Haji Dorani.

Ada homestay kat sini tapi aku takde la sampai situ. Tapi ini hasil sesat-sesat aku tu.....

Ini ler rupanya padi......klu sesapa tak kenal....hehehe

Nyaman seh......


Tu dia..sayup mata memandang.........ke semua arah........sawah padi......

Lepas tu kami pun gerak ke ke tempat seterusnya.......tempat ni adalah ad-hoc.....setelah diberitahu oleh seorang sahabat.....aku berusaha mencari....jumpa gak....tanpa GPS ye.....

Chalet atas laut.....tapi pantai lumpur la...tak leh mandi....

Oleh kerana tiada apa sangat kat D'Muara ni...kami bergegas ke Teluk Intan. Tapi sebelum tu, kami plan nak lunch mi udang kat Bagan Nakhoda Omar. We arrived ngam-ngam waktu lunch...kul 1.......memang lapau dah masa tu.........sila lihat di bawah...

Ini lah kedainya...kat kawasan rekreasi Bagan Nakhoda Omar

Terpancar kegembiraan di wajah hamba......

Cuba korang kira bape ekor udang tu....

Ini rupanya mi udang....

Nescafe mana boleh lepas beb.....


Kawasan rekreasi ni takde la menarik sangat....nak mandi laut pun tak boleh...lumpur...tapi kalau nak tengok nelayan naik dan turun dari laut...boleh la. Atau saja-saja nak amik angin sepoi-sepoi bahasa laut....dipersilakan datang......pasal hujan rintik-rintik dah bermula.....tak banyak gambau dapat diambil....




Kemudian kami bergegas ke Teluk Intan...destinasi sasaran dalam journey kali ni.....hujan lebat dalam perjalanan tu......we prayed that Teluk Intan was clear......and yes.....we reached Teluk Intan at 3pm......it was cloudy though....

1st pic masa sampai teluk intan......

Kalau dah sampai Teluk Intan ni...mesti la kita nak melawat dan melihat Menara Condong yang terkenal tu......korang ingat Itali je ada....Malaysia pun ada. Tapi pasal weekend kan....parking agak susah sebab ramai kuar jalan-jalan....kami parking keta jauh sikit.....tapi still within sight of the tower......

Kali terakhir aku datang Teluk Intan ni...masa kawan aku kawin...tahun 2003 tak salah......

Okey la....kali ni..posting aku tak nak sembang banyak2.....dan kat Teluk Intan memang aku amik gambar banyak sikit....dari luar sampai ke dalam menara.....












Oleh kerana hari pun dah lewat petang dan langit masa tu dah gelap...tunggu masa nak hujan....kami terpaksa mencepatkan sikit aktiviti dalam menara tu.....tapi bila dah nama pun pompuan...ada je la benda nak beli.....shopping la sikit....


Tiba-tiba perut berkeroncong.....nak makan......haish.......makan lagi.....rupanya ada pasar malam kat medan selera depan menara tu....jalan-jalan la kejap....cari bahan makan......kena makan dulu sebelum gerak balik......
Kuih dangai.......antara kuih tradisi yang aku suka.....dan memang 'rare' untuk jumpa kat mana-mana......endangered species.....


Setelah menjalankan tanggungjawab pada perut.....kami bergegas untuk gerak balik...langit masa tu dah memang gelap sangat...tunggu masa nak hujan.......dan tak sampai 5 minit dalam kereta....hujan turun.........

Kami balik ikut Bidor....saja......malas nak ikut Kuala Selangor.......memang nak ikut highway je balik...nak cepat sampai rumah.....heheheheh...

Aku harap korang enjoy baca posting kali ni.....

Okey lah........nanti aku update nape aku suka jalan-jalan skang ni....hmm.....

Mata dah ngantuk.....

Adios.....









No comments: