Friday, December 9, 2011

Jalan-jalan: The Legend, Cherating


Assalamualaikum,

Hari ni aku nak bercerita plak pasal trip aku bersama isteri ke Cherating bersempena sambutan birthday isteri dan aku jugak. Kami pi tido satu malam je. Tapi keseronokan tu memang paling best. Pala otak aku langsung tak terfikir pasal KL atau kerja. Memang enjoy la kat sana.

Program jalan-jalan ni bukan dirancang tapi boleh dikira ad-hoc la jugak. Setelah berbincang dengan isteri, The Legend Resort menjadi pilihan. Kerana apa? Pasal company aku pernah wat annual meeting kt situ. Terus aku terpesona....hahahaha

Punyalah semangat pada pagi 6 Februari 2010, awal-awal kami dah kuar rumah. Kul 7 jugak. Pasal nak amik angin pagi. Suasana pun sejuk. Kami breakfast kat Hentian Genting Sempah. Kabus gak la pagi tu. Nyaman sih.

Setelah kenyang, kami meneruskan perjalanan.....Cherating....kami datang!!! Tunggu kedatangan kami.....hehehehehhe.....masih terasa keseronakannya sampai ke hari ni.

Pasal trip fun & easy, bawak keta pun slow. Kalau boleh suma hentian kami nak berhenti. Tapi kami buat keputusan berhenti minum kat hentian rehat Temerloh. Saja nak tengok orang lalu-lalang.

Bila dah penat tengok orang, kami bergerak ke Kuantan dulu. Pasal nak singgah rumah Pak Lang. Pagi tu Pak Lang tak on-air......Pak Lang aku keja DJ kat Pahangfm.....tak elok la kan dah sampai Kuantan tak singgah. Kami sampai rumah Pak Lang dalam jam 12.00 tengahari. Mak Lang takde...keja. Kami rehat kejap sambil menunggu Pak Lang habis masak.....hehehehehe.....kami kan tetamu.....

Lepas zohor, kami bergerak ke Cherating. Dekat jam 3 petang jugak kami sampai. Pertama kali menjejak kaki kat lobi sebagai pelancong, layanan mesra dari receptionist buat aku terasa dihargai. Ambik gambau lagi.......pasal dah sampai.....wife aku la paling gembira....pasal dapat jalan kt tempat yang dia tak pernah sampai...

Dah....dah...dah......nak pi turu dulu......penat drive weh......hehehehe.....korang paham ke 'turu' tu apa?...tido la.......nak rehat2 je.

Biasalah bila perut dah diasuh ada minum petang.....kami turun la ke cafe....wife macam tak nak pasal takut mahal...aku cakap sesekali takpe.....lagipun kita nak santai........


Ini sandwich harganya...RM20.....nescafe RM8....tapi the best nescafe....

Kami makan dulu ye........

Perut pun dah kenyang, tenaga pun dah ada....bermula aktiviti tepian pantai.....pantai nya landai...tapi ombak kuat....kami tak mandi pun.....jalan-jalan beriringan tangan je la...hahahaha

Ayuh kita ke pantai......

what a beautiful beach...

Pasal nak shot ni...terpaksa jalan berundur


Kami amik seaview.......marveles...

Pasal ini blog aku punya......gambar aku la lebih kan.....hehehe

Dah puas jalan-jalan kat pantai, kami pun naik ke ke bilik la. Bersiap-siap pasal lepas ikut plan, lepas magrib nak ke Kuantan plak. Nak pi telok chempedak.....nak tengok aktiviti malam minggu kat sana plak. Dinner dijangkakan di Tanjung Lumpur. Hehehehehe

Dalam jam 8.00 malam, kami pun cargas ke Kuantan......Teluk Chempedak.....

Orang melaka ni....part time....


Ramai giler orang kt TC........biasalah malam minggu. Lepas da tak tau nak wat apa....kami pun bergerak ke Tanjung Lumpur....dinner pada kul 11 malam....hehehhe....bila badan dah letih....makan pun tak selera sangat dah.....

aisey...terbalik lak gambau....malas nak ejas...korang sengetkan la kepala..

Bila dah kenyang.....kami pun gerak balik ke hotel.....nak tido.....pasal hari kedua....kami nak ke Kemaman plak....

Hari kedua

Lepas subuh, aku terus bertenggek kat balkoni.....pasal nak tengok matahari terbit......biasa tengok matahari terbenam je kan....tapi pasal kat pantai timur.....matahari terbit je la.....saksikan...




Dah puas tengok matahari terbit...kami pun bersiap untuk sarapan...then nak mandi kolaaammmmmmm!!!!!

Sikit je kami makan.....

Blog aku....mesti gambau aku....





Dalam kul 10...kami naik ke bilik...bersiap nak ke Kemaman plak dah. Nak mencari kopitiam Hai Peng yang femes tu...

Sekeping gambau selepas check-out.....yang pasti kami akan kembali ke Legend Cherating...


Ni sedikit captures kat Kemaman......

hehehehehe

Srot...srot....srot.....



Lepas makan kat Hai Peng, kami singgah jap kat bazar Mara.....teman wife beli kain dan tudung.....terbang gak la duit aku.....takpe........ini trip fun & easy.......bukan selalu....

Pasal hari dah petang...kami bergerak pulang ke KL....singgah jap kt UIA....melawat adik aku dak Tikah....bawak KFC...bagi sen sikit....lepas tu kami gerak plak ke rumah Pak Lang....pasal nak jumpa Mak Lang....

Dalam kul 4 petang....kami gerak balik ke KL...pasal keesokkan nya kami nak kerja...Kami sampai rumah di Kota Damansara dalam kul 8.30 malam. Aku pun bawak keta slow je. Takde rushing. Yang pasti perjalanan pergi dan balik tu kami selamat.

Walaupun percutian ini hanya untuk 2 hari 1 malam...tapi kepuasan memang terasa...malah ketika aku menulis pasal episod Cherating ni....kesantaian dan keseronokan masih terasa. Malah, kami akan jadikan acara tahunan untuk pergi melancong.....Malaysia ni masih banyak tempat menarik yang boleh kita terokai. Domestic tourism......support our local products.....heheheh

Yang pasti kami akan datang lagi ke Cherating. Mungkin Legend akan menjadi pilihan lagi sekali. Aku bukan promote Legend tapi aku suka dengan lokasi, pantai, dan yang paling penting.....layanan mesra staf di Legend Cherating.

Insyaallah, ada kelapangan...aku akan berkongsi pasal day trip aku and wife ke Teluk Intan plak. Dalam perjalanan tu, banyak tempat aku singgah....

Akhir kalam, pergi la melancong. Tak semestinya perlu berbelanja besar atau ke luar negara. Bumi Malaysia bertuah ini masih banyak lagi tempat menarik dan mungkin eksotik yang mungkin tidak kita ketahui.

Adios.

Selamat malam dan happy reading.








No comments: